Volební program 2022-2026

OK občané Kroměříže:
Jak plníme volební program

Máme před sebou poslední rok tohoto volebního období. Je načase vám složit průběžný účet plnění našeho programu. Co se povedlo? Co se nepovedlo? Na čem ještě zapracujeme, aby Kroměříž byla co nejvíce OK?

1/ Projekty a investice – rozpočet jinak

Město má každý rok k dispozici finance na investice. A že investuje by mělo být vidět více než v minulých letech. Postaráme se o změnu. Restrukturalizujeme městský rozpočet, tak, aby se méně peněz promrhalo a více vložilo do smysluplných projektů. Prosadíme:

  • Detailně rozklíčujeme a odhalíme rezervy v rozpočtu radnice, které bude možné investovat do dalšího rozvoje města.
  • Jedna z prvních věcí, kterou jsme po nástupu na radnici udělali. Zjistili jsme, že zásadní revize rozpočtu nebyla provedena mnoho let a bylo tedy potřeba do rozpočtu zásadně sáhnout. Díky tomu se podařilo opravdu výrazně navýšit prostředky do nových investic a zároveň do stávajícího majetku města, na kterém je dle odhadu vnitřní dluh ve výši více jak 1 miliarda korun. Jedná se o naše sportoviště, městské byty, školy, školky, chodníky, cesty a veškerý další majetek města.  
  • Uvedeme strategické dokumenty do souladu. Strategické plány rozvoje infrastruktury, dopravy a vzdělávání sladíme s územním. Z dosud náhodné střelby uděláme systematické kroky.
  • Dali jsme si velmi nesnadný až nadlidský úkol. I když dáme do souladu všechny strategické plány, tak se to stejně do plánování investic a rozvoje mnohdy nepromítne. Důvodem je státní dotační politika, která poskytuje dotace velmi účelovým způsobem, to znamená jen na určitý druh investic. Města a obce jsou pak nuceny investovat do toho na co jsou dotace vypsány, a nikoliv do toho co je nejvíce potřeba protože na to dotace nejsou. Strategické plány proto musí být, jak jsme pochopili natolik „rozvolněné“ a neurčité, aby se do nich vlezlo, pokud možno vše. Částečná nekonkrétnost ve strategických plánech je z pohledu města vlastně výhodou.
  • Investice do sportovišť – zrevidujeme a případně přepracujeme projekt plánované nové sportovní víceúčelové haly, s ohledem na šetrné energetické standardy. Druhé největší město ve Zlínském kraji si zaslouží nový plavecký bazén s wellness centrem a saunovým rájem.
  • Nesmyslný projekt kruhové podúrovňové sportovní haly s odhadovaným hrubým rozpočtem ve výši téměř 500 mil. Kč jsme zastavili a nechali zpracovat projekt nový, vycházející z reálných finančních možností města. Projekt je v tuto chvíli v procesu stavebního povolení a jakmile bude stavební povolení uděleno, může se začít s realizací. Snažíme se navíc sehnat dotační prostředky. Celkové náklady na novou sportovní halu by měly dosáhnout výše cca 300-320 milionů Kč.
  • Od budování nového plaveckého bazénu jsme ustoupili z několika důvodů:
  1. Rozhodnutí o výstavbě nového plaveckého bazénu by znamenalo zastavení veškerých investic do toho stávajícího a v konečném důsledku jeho okamžité uzavření. Plavecké sporty, školy a veřejnost by po celou dobu výstavby, což by byly cca 3 roky neměli kde trénovat a plavat.
  2. Jen demolice a odklizení stávajícího bazénu by vyšlo na 90 milionů Kč a stavba nového na minimálně 500 milionů Kč.
  3. Na zcela nový bazén ještě neexistovala žádná dokumentace a existovalo jen několik pěkně vypadajících vizualizací, které vznikly pro potřeby sebeprezentace bývalého vedení města.
  4. K rekonstrukci podobných bazénů již došlo v jiných městech a prokázalo se v praxi, že se jedná o ekonomicky výhodnější a smysluplný krok.

    V současné době probíhá první fáze rekonstrukce plaveckého bazénu. Byl demontován celý plášť budovy a odstraněny veškeré azbestové zátěže. Došlo k novému opláštění včetně kvalitního zateplení.
    Byla zcela zrekonstruována střecha celé budovy a taktéž provedeno dokonalé zateplení střechy.
    Na střeše se instaluje maximální možný výkon fotovoltaické elektrárny a buduje se nový vstup do budovy.
    Byla také kompletně vyměněna vzduchotechnika a na některých exponovaných místech byla posílena statika budovy.
    Do prázdnin by měl být bazén znovu provozuschopný s tím, že celý interiér zůstává v původní podobě a jeho rekonstrukce a přestavba bude předmětem druhé fáze rekonstrukce.
    Tato první fáze bude stát cca 100nmil. Kč. Navíc jsme zajistli dotaci ve výši cca 35 milionů Kč, takže městský rozpočet utratí za tuto první fázi cca 65 milionů Kč.
    Projekt na druhou etapu rekonstrukce se již připravuje a odhadované náklady jsou ve výši cca 200 milionů Kč. V celkové výši jsme tedy z ekonomického pohledu na zhruba polovině nákladů oproti demolici a stavbě zcela nového bazénu.

  • Investice do komunikací, chodníků, mobiliáře – zpracujeme pasport chodníků a místních komunikací a sestavíme víceletý plán jejich oprav. Budete vědět, kdy chodník a cesta před vaším domovem přijde na řadu a co se bude opravovat.
    Provedli jsme podrobnou pasportizaci cest, chodníků a místních komunikací a na jejím základě vznikl plán oprav a rekonstrukcí. K realizaci dochází s ohledem na finanční možnosti města. Tyto činnosti probíhají zároveň v souladu se správci a majiteli inženýrských sítí.
  • Plán rekonstrukce městského majetku. Vnitřní dluh přesahuje hrubým odhadem 2 miliardy korun a problém je třeba urychleně řešit. Sestavíme víceletý plán oprav a budeme dbát na jeho naplňování.
    Jednou z nejvíce ohrožených budov v majetku města byl plavecký bazén. Z tohoto důvodu jsme přistoupili k realizaci první etapy zásadní rekonstrukce, jak již popisujeme podrobněji výše. Budova byla již v kritickém stavu, zatékalo do střechy, technologie vzduchotechniky. Vlastní bazénové technologie byly za životností, narušena byla i statika budovy. Další intenzivně řešenou oblastí je postupná rekonstrukce městských bytů
  • Zrychlíme výměnu vysloužilého veřejného osvětlení za nové, energeticky šetrné.
  • Bezezbytku využíváme dotace na výměnu starých, energeticky náročných sodíkových výbojek za moderní úsporné osvětlení. Výhodou tohoto nového systému je, že v další fázi budou vyměněny i rozvaděče a napájení. Poté bude možno pracovat s celým veřejným osvětlením i tak, že bude možno regulovat intenzitu světla. V některých částech města bude možné osvětlení na určitou část noci vypínat apod. čímž dojde k dalším úsporám veřejných financí. Je tady ale jistá minoritní část obyvatel, kteří tuto iniciativu kritizují s tím, že se snaží zpochybňovat nové typy osvětlení pro jeho údajné nezdravé dopady na přírodu a na občany. Veškerá nová svítidla jsou ale zcela v souladu se stávající evropskou legislativou, tedy s platnými předpisy.
  • Pokusíme se (nejen) na jmenované projekty zajistit maximum dotací a šetřit tak městskou kasu.
  • Dotace využíváme v maximální možné míře. S pomocí dotací stavíme nové cyklostezky, opravujeme plavecký bazén, vyměňujeme veřejné osvětlení, plánujeme nakupovat nové elektrobusy. Měli jsme také v úmyslu stavět novou kapacitu pro seniory v lokalitě Račín, tady byl ale kvůli notorickému stěžovateli celý projekt s přislíbenou dotací zmařen. Nová sportovní hala, která je již vyprojektována a je v procesu stavebního povolení, bude také spolufinancována z dotací. Bohužel i tento projekt je kvůli stejnému stěžovateli v ohrožení.
2/ Pomůžeme

Doba je zlá a možná bude ještě hůř. Město se musí zastat svých občanů, být v mezích svých možností garantem sociálních jistot. Proto:

  • Snížíme poplatky za svoz komunálního odpadu, čímž každému z vás ušetříme v peněžence konkrétní částku.
  • V tomto bodě jsme bohužel v koalici náš názor neprosadili a došlo naopak k nárůstu ceny za svoz odpadů. Zrušili jsme ale placení odpadů pro děti do šesti let. Zde je nutno ještě dovysvětlit, že městský rozpočet by bez zvýšení těchto poplatků dnes doplácel na svoz více jak 30 milionů Kč. Je to dáno tím, že stát neustále zvyšuje poplatek za uložení komunálního odpadu, a to opravdu v drastické míře. Cílem je donutit obce k ukončení ukládání odpadu a k přechodu na jeho recyklaci, což ale není ve finančních možnostech města.
  • Snížíme náklady na provozy městských budov a zařízení, a tak snížíme náklady za jejich užívání pro vás.
  • K zásadní úspoře v energetické oblasti dojde po rekonstrukci plaveckého bazénu, kde je vyměněný celý plášť budovy, je kompletně nově zateplena včetně celé střechy a na střeše je instalována fotovoltaická elektrárna, která bude pomáhat energeticky i s provozem nové sportovní haly. Začínají se zateplovat z dotačních peněz také budovy technických služeb, do kterých nebylo léta investováno a hrozilo jejich okamžité uzavření z důvodu havarijních stavů. Ve stejném stavu se nacházelo více budov v majetku města, do kterých nebylo léta investováno. Tyto budovy nebyly udržovány ani v základním potřebném finančním a provozním minimu.
  • Otevřeme poradenské centrum pro energie, fotovoltaiky. Vyčleníme peníze na bezúročné půjčky na ekologické a ekonomické způsoby vytápění, výrobu energií, žadateli budete vy, občané Kroměříže
  • O tuto podporu ze strany města nebyl projeven žádný zájem, takže nebylo a v této chvíli ani nebude realizováno.
  • Nájemné v městských bytech bylo poměrně zásadně zvýšeno. Důvodem není výdělek města na provozování nájemného bydlení ale fakt, že nájemné bylo více jak deset let na stejné úrovni, která se nezvyšovala ani o valorizaci. Takto stanovená výše nájemného nestačila ani na běžnou údržbu bytového fondu a už vůbec ne na postupné rekonstrukce. Bydlení v městských bytech tak muselo být dotováno z městského rozpočtu, tedy z daní všech občanů města, a to včetně těch, kteří trvale bydlí ve svých domech a bytech, nebo v bytech s tržním nájemným. Tuto situaci jsme nepovažovali za správnou a spravedlivou. Navíc jsme z rozpočtu dokrývali náklady na bydlení, které jinde prostřednictvím sociálních dávek doplácí stát. Po navýšení nájemného se do systému dostaly i peníze státu a město je dnes schopno postupně bytový fond opravovat a rekonstruovat. Paradoxně to i některým občanům přineslo benefit, protože i po zaplacení vyššího nájmu se sociální dávkou jim zůstává více v peněženkách než dříve. Ušetřené městské peníze potom spravedlivě slouží všem občanům a nejen těm, kteří bydlí v městských bytech.
  • Zavedeme bezplatnou MHD. Ušetříte za pohonné hmoty, společně pomůžeme ekologii.
  • Na tomto bodu stále usilovně pracujeme. Od začátku jsme podmiňovali řešení tím, že se musí do rozpočtu dostat peníze z dopravy. Proto jsme na místech, kde je od občanů vyžadováno zklidnění dopravy instalovali (zatím jeden, další jsou v povolovacím procesu) radarové měření. Peníze z vybraných pokut chceme alokovat na provoz hromadné dopravy. Pokud vše půjde dle plánu, tak bychom mohli MHD zdarma spustit jako pilotní projekt na začátku příštího roku.
  • Z rozpočtu města vyčleníme 60 milionů korun na pomoc občanům s nadcházející energetickou krizí!
  • Protože se tzv. energetická krize rychle uklidnila, nebyl o tuto možnost zájem, takže nebylo a ani nebude realizováno.
  • Pomoc každému občanovi na řešení energetické krize do výše až 20 000 korun.
  • Protože se tzv. energetická krize rychle uklidnila, nebyl o tuto možnost zájem, takže nebylo a ani nebude realizováno.
  • Seniorům a občanům města, kteří se dostanou do finančních problémů v souvislosti s přicházející energetickou krizí, pomůžeme z městského rozpočtu bezúročnou půjčkou.
  • Protože se tzv. energetická krize rychle uklidnila, nebyl o tuto možnost zájem, takže nebylo a ani nebude realizováno.
3/ Doprava – zpomalíme

Na přechodech pro chodce, v sedle kol či na cestách do škol a školek se nesmíme bát nezodpovědných řidičů. Město má řadu možností, jak zajistit bezpečnou dopravu. Proto:

  • Chceme ukončit každodenní objíždění parkovišť a hledání volného místa. V souvislosti s tímto záměrem vytipujeme místa pro záchytná parkoviště na periferiích Kroměříže, kde budou parkovat lidé dojíždějící do města za prací, turisté atd. Parkování Zachar II, vytipování dalších parkovacích kapacit.
  • První záchytné parkoviště vznikne po stavbě sportovní haly, kde bude k dispozici více jak 150 parkovacích míst pro všechny, kteří jedou do Kroměříže ze směru od Kvasic, případně od Hulína.
  • Budeme rozvíjet cyklostezky a cyklotrasy. Do plánování zavedeme systematičnost a rozum. Tak, aby byly bezpečně přístupné všechny místní části, aby cyklisté nekličkovali mezi lavičkami a aby cesty pro cyklisty nesmyslně neblokovaly parkovací kapacitu ulic a byly bezpečné.
  • Povedlo se nám dotáhnout do konce stavbu cyklostezky z Kroměříže do Postoupek. Tato cyklostezka se právě začíná stavět a termín dokončení je květen 2026. Tato cyklostezka se připravovala téměř 10 let.
4/ Sportujeme a chodíme ven

Sport je nedílnou součástí zdravého životního stylu a vyhledávanou aktivitou mnoha z vás. Kromě plánů zajistit pro vás místa, kde se dá sportovat, vytvoříme i přehledný systém podpory sportovních aktivit a sportovních klubů. Tedy:

  • Zmapujeme, kolik dětí chodí do konkrétních sportovních klubů v Kroměříži a na základě těchto počtů zavedeme konkrétní systém podpory – kluby budou znát částky, které můžou každý rok pro svou činnost od radnice očekávat. Podpoříme nábory do sdružení, klubů a spolků, které realizují aktivní pohyb a vzájemné setkávání.
  • Všechny tyto kroky postupně realizujeme. Situaci průběžně monitorujeme a postupně přicházíme s dalšími návrhy konkrétních řešení a postupů.
  • Vyčleníme v každém rozpočtu konkrétní částku na opravy a modernizace stávajících sportovišť, dětských hřišť a veřejné vybavenosti.
  • Dokončujeme rekonstrukci plaveckého bazénu. Rekonstruujeme osvětlení na zimním stadionu, rekonstruujeme postupně fotbalový stadion a připravujeme výstavbu nového hřiště v obci Hradisko. Průběžně se modernizuje vybavení dětských hřišť.
  • Hustou síť obecních polních cest, které jsou dnes rozorány a nepřístupné, znovu vytýčíme, zatravníme a vysadíme také vhodné stromy. Propojíme jimi jednotlivé městské části, vznikne nový prostor pro procházky ve dvou, s dětmi, se psem nebo pro aktivní pohyb. Prostor pro naše děti poznávat přírodu a krajinu našeho domova.
  • Když jsme začali řešit tento bod, zjistili jsme, že v pachtovních smlouvách je neuvěřitelný nepořádek, a to za dobu více jak dvaceti let. Je tedy nejprve nutno dát vše do pořádku. Zjistit to kdo, kde a s čím u pozemků města hospodaří a poté můžeme začít s nápravou. Jedná se o velmi složitý proces a mnohdy takřka detektivní práci. Nerozumíme tomu, že v minulosti bylo s majetkem města takto zacházeno a že bylo umožněno vydělávat na tomto majetku soukromým osobám. Na této problematice budeme nadále usilovně pracovat tak aby město řádně nakládalo a hospodařilo se svým majetkem.
5/ Přijeďte k nám

Cestovní ruch a turistika pomáhají podnikatelům a službám ve městě. Pokud k nám turista přijede, utratí u nás peníze. Zajistíme, aby byla Kroměříž pro cestovní ruch co nejatraktivnějším místem a aby město „žilo“. Takže:

  • Zavedeme čitelné a srozumitelné granty na podporu cestovního ruchu. Podpoříme akce s ambicemi přilákat návštěvníky z blízkého okolí i ty, kteří se zde chtějí ubytovat a strávit zde delší dovolenou.
  • V této oblasti bylo nejprve nutné, stejně jako v oblasti kultury, zřídit znovu Odbor kultury a cestovního ruchu, což jsme udělali. Minulé vedení tento odbor trestuhodně a bezdůvodně zrušilo. Pro vyšší úroveň poskytovaných služeb v cestovním ruchu se jednou ročně setkáváme s restauratéry a ubytovateli a řešíme jejich podněty. Na základě podnětů vzešlých z těchto setkání jsme zavedli otevřený centrální plán kulturních akcí, kde můžou podnikatelé v tur. ruchu a kultuře čerpat informace. Odbor kultury odvádí výbornou práci, vydali jsme již dva opravdu kvalitní turistické magazíny, ve kterých mají návštěvníci kompletní informační servis v tištěné podobě. K podpoře kultury a turistického ruchu jsme zavedli systém QR kódů, kde po načtení dostane návštěvník informace v elektronické podobě. Vybudovali jsme nový fotopoint na kopci Barbořina a zkvalitnili jsme údržbu výletiště v bezprostředním sousedství fotopointu.
  • Srozumitelně oddělíme místní kulturu a cestovní ruch. Občané mají právo vědět, kdy podporují neziskové kulturní projekty a kdy rozvoj turistického podnikání.
  • Místní kultura v Kroměříži nabízí velké množství kulturních akcí a snažíme se o to, aby se objevily i akce nadregionálního charakteru. Pracujeme na možnosti pořádání Městských slavností, přivedli jsme do Kroměříže start jedné z etap CZECH TOUR s mezinárodní účastí většiny světových cykloteamů. Jako město se snažíme maximálně urychlit stavbu přístaviště na řece Moravě. Realizace stavby by měla začít snad již v letních měsících. Stejně tak tlačíme na zahájení stavby plavební komory na Bělovském jezu, aby se prodloužila plavba po Baťově kanálu až do Kroměříže, čímž se výrazně posílí turistický ruch a příjmy města v oblasti cestovního ruchu.
  • UNESCO není jen cestovní ruch. Konečně začneme využívat tuto značku pro projekty v oblasti bezpečnosti, vzdělávání a ekologie. Mimo jiné jako silný nástroj proti chiméře kanálu Dunaj-Odra-Labe nebo jako příležitost pro organizaci výměnných zahraničních programů našich žáků a studentů.
  • Podstatným způsobem jsme posílili komunikaci s majiteli zásadních památek v Kroměříži, tedy s olomouckým Arcibiskupstvím jako majitelem zámku a se státem, jako majitelem Květné zahrady. V oblasti vzdělávání jsme uzavřeli memorandum o dlouhodobé spolupráci s organizátorem Letní hudební akademie, kde se prolíná edukace především zahraničních studentů s posílením povědomí o Kroměříži ve světě.
  • Podpoříme výstavbu případně rekonstrukci cyklokempů.
  • Podpořili jsme žádost Vodních sportů o dotaci na rekonstrukci a rozšíření cyklokempu u Hrubého rybníka. Žádný další investor se zájmem o vybudování cyklokempu se neobjevil.
6/ Kultura – podpoříme

V posledních čtyřech letech se pro rozvoj kultury udělalo velmi málo Proto:

  • Přehodnotíme stávající přístup k dotacím v kultuře tak, aby její větší část neskončila formou nájmů opět v rozpočtu  města, potažmo Domu kultury.
  • Byla výrazně upravena výše nájmů pro jednotlivé subjekty. Celým problémem se dále zabýváme s ohledem na celkovou koncepci.
  • Přijmeme taková opatření, aby se opět mohla začít rozvíjet především místní kultura a aby se z Domu kultury stalo místo setkávání všech, kdo se v místní kultuře chce prezentovat
  • V našem Domě kultury byl od covidu uzavřen provoz restaurace a připravoval se projekt na využití těchto prostor jako komunitního centra. Těsně před jeho zpuštěním se po čtyřech letech ale objevil perspektivní nájemce na tyto prostory, takže zde opět obnoví restaurační provoz. S projektem komunitního centra tedy začínáme znova. Pro širší veřejnost jsme více otevřeli provoz klubu Starý pivovar, kde výrazně narostl počet pořádaných kulturních akcí pro starší i mladé.
  • Zajistíme finanční prostředky pro provoz hudebního klubu pro návštěvníky všech věkových kategorií
  • K tomuto záměru také využíváme stávající zmíněný klub, kde jsou minimálně tři hudební produkce za měsíc.
7/ Periferie jako centrum

Jste občanem Kroměříže, ať už bydlíte v centru města, na jeho periferii nebo na sídlištích. Každý občan musí mít pro vedení města stejnou cenu, váš hlas musí být slyšet. Prosadíme:

  • Zintenzívnění spolupráce s osadními výbory. Zavedeme pravidelná jednání a v rozpočtu vyčleníme konkrétní částky pro každoroční rozvoj těchto lokalit.
  • Pravidelně se zúčastňujeme jednání Osadních výborů, což dříve nebylo zvykem a v místních částech se více investuje do stávající i nové infrastruktury.
  • Kultura, volnočasové aktivity, programy pro děti a mládež dostanou podporu snáze, pokud budou realizovány přímo na sídlištích nebo v místních částech. Komunitním akcím dáme přednost před hromadnými komerčními akcemi.
  • Více než v minulosti podporujeme práci spolků, nebo občanských iniciativ.
  • Zavedeme pravidelná setkání s občany, a to i v místních částech. Budete moci říkat a prosazovat své názory v přímé debatě s vedením města a zodpovědnými úředníky radnice.
  • Viz. bod jedna
8/ Pro vás – přátelský městský úřad

Není třeba zdůrazňovat, že městský úřad je tu pro vás, ne vy pro městský úřad. Je nutné, aby k vám úředníci přistupovali jako k váženým klientům. Proto:

  • Zavedeme manuál chování pro úředníky radnice a stavebního úřadu. Samozřejmostí bude vstřícnost, dodržování termínů a ochota.
  • Situaci na stavebním úřadě se nedaří zlepšit, vyměnili jsme vedení úřadu, ale v souvislosti s novým stavebním zákonem, zpackanou digitalizací a s totálním nedostatkem lidí, kteří by chtěli na stavebním úřadu pracovat, se zlepšit nepodařilo prakticky nic. Ani to nás ale neodrazuje od toho abychom na zlepšení dále pracovali.
  • Preferujeme návrat ke dvěma místostarostům. Současní čtyři jsou zbytečným přepychem, který stojí město v jednom volebním období téměř 11 milionů korun. Jde o zbytečně vynaložené finanční prostředky pro politické představitele města, které můžeme investovat do infrastruktury města nebo do našich občanů. Voleným zástupcům budeme místo peněz rozdělovat odpovědnost.
  • Ze čtyřech uvolněných místostarostů jsme udělali dva, třetí místostarosta je neuvolněný a místo čtvrtého místostarosty máme uvolněného radního. To pokládáme za úspěch, protože současné vedení města je složeno ze šesti subjektů. Na uvolněných funkcích jsme ušetřili více jak 2 miliony Kč.
  • Více otevřeme stavební úřad. Zpracujeme přehledný návod pro žadatele s informacemi, co pro svou žádost musí donést a vyplnit. Předejdeme tak průtahům při vyřizování a ušetříme čas vám i úředníkům. Budeme aktivními účastníky sporných občanských řízení a budeme stát na vaší straně.
  • Viz. bod 1.
Přejít nahoru